Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Logo van Kenniswerf

"De Westerschelde Ferry moet weer een beleving worden" - Wiljan Vloet 

Gepubliceerd op 12 juli 2021
Directeur W. Vloet op de Westerschelde Ferry

Sinds 1 mei 2021 is de heer W. (Wiljan) Vloet de nieuwe directeur van de Westerschelde Ferry. Na 20 jaar in het betaald voetbal gaat hij een nieuwe uitdaging aan: het aantrekkelijker maken van het fietsvoetveer over de Westerschelde. Ook is hij een belangrijke samenwerkingspartner in de upgrade van het Vlissingse Stationsgebied en zoekt hij de verbinding met Zeeuws-Vlaanderen. 
We spraken met Wiljan over de ideeën die hij heeft.

Je moet het voelen

Met de komst van Wiljan is de kans groot dat er een andere wind gaat waaien. "Toen ik hier begon kreeg ik een laptop met daarop veel plannen en 40 verschillende roosters. Er zijn 12 voorgangers geweest sinds 2003. Men is bezig geweest met een veranderende organisatie en is te lang doorgegaan op de automatische piloot.
We moeten stoppen met de veerboot enkel als openbaar vervoer verbinding te zien. We moeten beleving creëren, zowel op de boot als bij het wachten. Je moet het niet horen of zien, je moet het voelen en dan blijft het kleven."

Altijd iets verrassends doen

"Jaarlijks hebben we 600.000 passagiers. Ik vind dat je altijd iets verrassends moet doen voor je klanten. Laat kinderen bijvoorbeeld in de cabine meevaren of wens studenten ‘s ochtends succes voor hun examens. Ook varen er tijdens de overtocht zoveel schepen langs en er is niemand die ernaar kijkt. Waarom laat je niet weten dat er om 14.00 uur een reuzetanker van 500 meter lang vertrekt die ons gaat kruisen? Dan kunnen toeristen wachten om die unieke reuzetanker te zien."

De stad bij elkaar trekken

"Als ik zie hoeveel mensen op de boot zijn geweest in de maand mei en weet dat ze allemaal dezelfde haarkleur als ik hebben (grijs), dan kan je als Vlissingen zijnde iets leuks doen. Die mensen zitten niet te wachten op een avondje disco maar wel op een appelgebak of bolus. 
Ze zijn allemaal met een nieuwe fiets en hebben tijd en ruimte. Dus als ze hier afkomen heb je een keer een mannenkoor en ondertussen doe je marketingtechnische en commerciële acties, om zo de stad en het stationsgebied bij elkaar te trekken."

Stationsgebied

"Ik ben ook benieuwd naar de planning van het projectteam Stationsgebied, omdat ik vind dat je deze zomer nog wat moet doen. Ik neem liever 100 dagen kleine stappen, dan dat ik 100 dagen niks doe.
Het is onduidelijk voor mensen waar ze naartoe moeten als ze van de boot in Vlissingen stappen. Je ziet ze sprinten, linksom en rechtsom, op het fietspad lopen. Mensen gaan naar het station om te kijken of daar plattegronden hangen."

Meer dan een zomerprovincie

"In de zomer komt hier zo’n zonnetreintje, hartstikke leuk maar waarom in de winter niet? We hebben toch meer te bieden dan dat we alleen een zomerprovincie zijn? 
Je moet eigenlijk op die boot gaan zitten stuiteren zodra je Vlissingen ziet, van wauw nu gaan we iets doen!"