Herinrichting wegen Kenniswerf
De Kenniswerf transformeert van een traditioneel, verouderd industrieterrein naar een modern werkgebied. Hier worden talentvolle studenten, gevestigde ondernemers en veelbelovende startups samengebracht.
Deze veranderingen brengen ook ene verschuiving in mobiliteit met zich mee. De nieuwe functies van het gebied richten zich meer op de regio en trekken werknemers, bezoekers, klanten en studenten uit een ruime straal rondom Vlissingen.
Herinrichting Prins Hendrikweg, Oude Veerhavenweg en Edisonweg
De herinrichting van de Edisonweg Noordelijk deel betreft de herinrichting van de Edisonweg tussen de Voltaweg en de Hertzweg. Er is ingezet op een aantrekkelijke verbinding met verblijfskwaliteit, waarbij ook de verouderde ondergrondse infrastructuur toekomstbestendig is gemaakt. Het Noordelijke van de Edisonweg is inmiddels (2024) heringericht.
Fase 2 Prins Hendrikweg
Het huidige beeld van de Prins Hendrikweg is grijs met veel stenen en asfalt en maar weinig groen. Dit willen we veranderen.
We gaan van tweemaal 2 rijstroken naar tweemaal 1 rijstrook voor de auto's. Hierdoor komt er voldoende ruimte om aan de beide zijden van de weg een volwaardig fietspad en voetpad aan te leggen. Alle informatie over de herinrichting van de Prins Hendrikweg vindt je op de projectpagina.
Fase 3 Edisonweg Zuid
Voor de herinrichting van de Edisonweg Zuid wordt momenteel het schetsontwerp opgesteld. Dit deel moet een straat worden passend bij een campus, duurzaam, groen en een prettig verblijfsgebied. Verharding maakt plaats voor groen en de auto voor de fietser en voetganger.
Onderzoeken
Op het moment worden de onderzoeken uitgevoerd en is er overleg met de kabels en leidingenbedrijven t.a.v. benodigde omleggingen en planning. Één van de onderzoeken die uitgevoerd gaat worden is het toepassen van een (tijdelijke) knip ter hoogte van de zone tussen Scalda en HZ. De Knip houdt in dat het doorgaande autoverkeer tijdelijk wordt voorkomen, waarbij de doorgang voor fietsers en voetgangers en in geval van nood voor hulpdiensten behouden blijft. Scalda-studenten zullen vanaf de snelweg via de Hertzweg naar het parkeerterrein worden geleid, terwijl HZ-studenten via de Prins Hendrikweg hun parkeerterrein op rijden. We willen de knip niet alleen functioneel maken, maar ook een visuele en duurzame meerwaarde geven die aansluit bij de uitstraling van de Kenniswerf zoals omschreven in de toekomstvisie. Tijdens de toepassing van de knip wordt het verkeer gemonitord en wordt er gekeken of er door de gewijzigde verkeersstromen elders problemen ontstaan of dat huidige knelpunten zijn verholpen. De tijdelijke knip wordt omstreeks oktober 2025 uitgevoerd. De volledige herinrichting is gepland in 2026.
Fase 4 en 5
Fase 4 en 5 zijn nog in ontwikkeling en worden op dit moment afgestemd. Er is nog geen planning bekend.
De ontwerpen en planning van deze fases zijn onder andere afhankelijk van de visie voor de Kenniswerf. Deze wordt in samenspraak met onder andere een aantal bedrijven, de HZ en Scalda opgesteld.
Het herinrichten van de wegen op de Kenniswerf is mede mogelijk gemaakt met de Subsidie van de Provincie Zeeland, Fonds Impuls Bedrijventerreinen.